شناسه حدیث :  ۹۹۰۵۶

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۳۸۶  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ اَلْجَمَاعَةِ وَ فَضْلِهَا

معصوم :   امام صادق (علیه السلام)

وَ رَوَى اَلْحَلَبِيُّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: «لاَ أَرَى بِالصُّفُوفِ بَيْنَ اَلْأَسَاطِينِ بَأْساً» .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۲  ص ۵۱۶

«و روى الحلبي» في الصحيح «عن أبي عبد الله عليه السلام» و رواه الكليني أيضا عنه في الحسن كالصحيح و الشيخ في الصحيح «أنه قال لا أرى» أي لا أعلم، و نفي العلم يدل على نفي المعلوم «بالصفوف بين الأساطين بأسا» يعني لا بأس بالأساطين إذا كانت خارقة للصف بأن تكون بينه و لا إذا كانت بين الصفوف بأن تكون مانعة من رؤية الإمام كالصف كما هو المشاهد في مسجدي الكوفة و البصرة و غيرهما مما كان في زمان المعصوم

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۴  ص ۴۲۲

و به اسانيد صحيحه منقولست از حلبى كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليه فرمودند كه باك نمىدانم صفهاى ميان ستونها را اعم از صفى كه ستونها را قطع كرده باشد و صفى كه در عقب ستونست كه ستون حايل است و هر دو ضرر ندارد چنانكه مشاهد است در مسجد كوفه و بصره كه در زمان حضرت امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه به همين عنوان بوده است و مسجد الحرام و مسجد نبى صلى اللّٰه عليه و آله اگر چه تغيير يافته است ام شكى نيست كه در زمان آن حضرت ستونها بوده است خصوصا مسجد نبى (صلّى اللّه عليه و آله) و در ميان و عقب اين ستونها نماز مىكردند مثل حال و حضرت (صلّى اللّه عليه و آله) فرمودند كه تمام كنيد صفهاى خود را هر گاه خللى در آنها بيابيد كه فاصله دارد پيش از نماز، و بعد از آن شروع در نماز كنند و اگر در اثناى نماز خلل به همرسد يا پيشتر ضرر ندارد ترا كه خود را به صف عقب خود رسانى و در ميان فرجه بايستى اگر صف اول تنگ باشد و چون روى به آنجا منحرف خواهى رفت كه پشت بقبله نكنى بانكه پشت پشت بيايى يا از جانبين بر وى و جزو آخر را شيخ در صحيح از فضيل نيز روايت كرده است به همين عبارت و هم چنين در موثق سماعه مذكور است با اين زيادتى و اگر در صفى باشى و خواهى كه به صف پيشتر روى باكى نيست كه بروى و در اين صورت لازم نيست كه جا تنگ باشد تا تواند رفت زيرا كه صف پيشتر ثوابش بيشتر است از جهة تحصيل ثواب جايز است به پيش رفتن، و در صحيحه محمد بن مسلم از آن حضرت صلى اللّٰه عليه و آله مذكور است كه پيش مىرود اما پس نمىآيد و محمول است بر صورتى كه عبث پس آيد يا با استدبار.

divider