شناسه حدیث :  ۹۸۹۹۷

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۳۷۳  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ أَدَبِ اَلْمَرْأَةِ فِي اَلصَّلاَةِ

معصوم :   امام صادق (علیه السلام)

وَ سَأَلَ يُونُسُ بْنُ يَعْقُوبَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عَنِ اَلرَّجُلِ يُصَلِّي فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ قَالَ «نَعَمْ» قَالَ قُلْتُ فَالْمَرْأَةُ قَالَ «لاَ وَ لاَ يَصْلُحُ لِلْحُرَّةِ إِذَا حَاضَتْ إِلاَّ اَلْخِمَارُ إِلاَّ أَنْ لاَ تَجِدَهُ» .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۲  ص ۴۷۷

قوله «و لا يصلح للحرة إذا حاضت» أي بلغت فإن الغالب فيهن الحيض عند البلوغ كالاحتلام للرجل «إلا الخمار» (أي مثلا) أي ما تغطي رأسها به «إلا أن لا تجده» .

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۴  ص ۳۵۷

و كالصحيح منقولست از يونس كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليه از شخصى كه نماز كند در يك جامه آيا جايز است حضرت فرمودند كه بلى جايز است پس گفتم كه زن نماز مىتواند كرد در يك جامه حضرت فرمودند كه نه. اين در صورتى است كه از قبيل جامهاى متعارف باشد اما اگر چادرى باشد كه همه بدن را به پوشاند بىدغدغه جايز است اگر چه سنت است كه سه جامه داشته باشد چنانكه در موثق كالصحيح عن ابن ابى يعفور منقول است كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليه فرمودند كه زن در سه جامه نماز مىكند لنگى يا بدل آن زير جامه و پيراهنى و مقنعۀ و اگر رو پاكى در سر داشته باشد آن را برگرد سر بگيرد كه گردن و مو را به پوشاند، و اگر جامه نداشته باشد پس دو جامه كه يكى پائين تنه را به پوشاند و يكى مقنعه باشد مانند چادر كه سر را و بالا تنه را به پوشاند من گفتم كه اگر پيراهنى و چادرى باشد خوبست هر گاه مقنعه نداشته باشد حضرت فرمودند كه خوبست هر گاه چادر را مانند مقنعه بر گرد سر بگيرد و اگر به عرض همه بدن را نگيرد بطول بر سر كند كه بدن را فرا گيرد. و در صحيح از جميل منقول است كه از آن حضرت صلوات اللّٰه عليه سؤال كردم از زنى كه نماز كند در پيراهنى و رو پاك سر، حضرت فرمودند كه چادرى بر بالاى اينها بر سر كند كه همه بدنش را به پوشاند. ممكن است كه تتمه حديث يونس باشد و آن كه كلام صدوق بوده باشد يعنى جايز نيست زن آزاد را هر گاه حايض شده باشد يعنى بالغ شده باشد چون غالب در بلاد حاره آنست كه زنان در نه سال حايض مىشوند مگر آن كه با مقنعه نماز كند مگر آن كه نيابد و نداشته باشد و در آن صورت سر برهنه نماز مىتواند كرد و اگر نابالغ باشد نيز سر برهنه نماز مىتواند كرد چون مكلف نيست به نماز و خواهد آمد نيز با آن كه مراد از مرأة در اطلاقات بالغه است.

divider