شناسه حدیث :  ۹۸۹۹۶

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۳۷۲  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ أَدَبِ اَلْمَرْأَةِ فِي اَلصَّلاَةِ

معصوم :   امام باقر (علیه السلام)

وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «اَلْمَرْأَةُ تُصَلِّي فِي اَلدِّرْعِ وَ اَلْمِقْنَعَةِ إِذَا كَانَ كَثِيفاً يَعْنِي سَتِيراً» .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۲  ص ۴۷۷

«و روى محمد بن مسلم» رواه الكليني و الشيخ في الصحيح عنه «عن أبي جعفر عليه السلام (إلى قوله) في الدرع» أي القميص «و المقنعة (إلى قوله) ستيرا» و الظاهر أنه من كلام محمد بن مسلم، و الحاصل أنه لا بد للنساء من ستر جميع البدن سوى الوجه و الكفين و القدمين فإن الظاهر أن القناع يدار على الوجه و القميص لا يستر الكفين و القدمين عرفا، و في تتمة صحيحة محمد بن مسلم - قلت: رحمك الله الأمة تغطي رأسها إذا صلت فقال: ليس على الأمة قناع .

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۴  ص ۳۵۵

و كالصحيح و در صحيح منقول است از حضرت امام محمد باقر صلوات اللّٰه عليه كه زن نماز مىكند يا مىتواند كرد در پيراهنى و مقنعه هر گاه هر دو ستير باشند محمد بن مسلم تفسير كرده است كه مراد حضرت اين بود كه كنده باشد چنانكه بدن را به پوشاند و تنگ نباشد كه ته نما باشد و حاصل آنست كه مىبايد كه زنان در نماز كل بدن را به پوشانند بغير از دو دستها تا بند دست و پاها تا ساق و باين دو جامه همه پوشيده مىشود. و در صحيح از زراره منقول است كه گفت سؤال كردم از حضرت امام محمد باقر صلوات اللّٰه عليه از كمترين لباسى كه زنان در آن نماز كنند حضرت فرمودند كه پيراهنى است و چادريست كه بر سر خود گيرند و كل بدن ايشان را به پوشاند و چادر از جهة آنست كه اكثر اوقات پيراهن تنگ مىباشد يا پيش سينه باز مىباشد چادر را مقنعه مىكند كه همه سر و گردن و مو و سينه را به پوشاند و در صحيح از حضرت موسى بن جعفر صلوات اللّٰه عليهما منقول است كه فرمودند كه بر كنيزان لازم نيست كه مقنعه بر سر كنند در حال نماز و زن آزاد نماز نمىكند مگر در دو جامه يعنى يك جامه بدن را به پوشاند و يكى سر و گردن و مو را.

divider