شناسه حدیث :  ۹۸۷۹۹

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۸۷  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ اَلْأَذَانِ وَ اَلْإِقَامَةِ وَ ثَوَابِ اَلْمُؤَذِّنِينَ

معصوم :   امیرالمؤمنین (علیه السلام)

وَ فِي رِوَايَةِ اِبْنِ أَبِي لَيْلَى عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: «مَنْ صَلَّى بِأَذَانٍ وَ إِقَامَةٍ صَلَّى خَلْفَهُ صَفَّانِ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ لاَ يُرَى طَرَفَاهُمَا وَ مَنْ صَلَّى بِإِقَامَةٍ صَلَّى خَلْفَهُ مَلَكٌ» .
زبان شرح:

لوامع صاحبقرانی ; ج ۳  ص ۵۵۰

و بسند كالصحيح روايت كرده است صدوق از ابن ابى ليلى از عبد اللّٰه بن جعفر از حضرت امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه كه فرمودند كه هر كه نماز كند با اذان و اقامت در عقب سر او نماز مىكنند دو صف از فرشتگان كه دو طرف اين دو صف پيدا نباشد و هر كه نماز كند با اقامت نماز مىكند در عقب او فرشته ممكن است كه مراد از اين ملك جنس باشد و مراد يك صف باشد يا بحسب نماز گذارندگان و عذرهاى ايشان مختلف شود پس كسى كه عذر او اقوى باشد صف او اطول خواهد بود و اللّٰه تعالى يعلم. و در حديث صحيح وارد شده است كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليه فرمودند كه در روز قيامت گردن مؤذّنان درازتر خواهد بود و عامه نيز همين حديث را در صحاح خود نقل كردهاند از حضرت سيّد المرسلين صلّى اللّٰه عليه و آله و در تفسير اين حديث اقوال بسيار است بعضى گفتهاند درازى كنايه است از رستگارى يا كنايه است از اميدوارى بسيار يا اقربند به رحمت الهى يا زودتر به بهشت مىروند و احاديث در فضل اذان و اقامه بسيار است از آن جمله در حديثى كه صدوق در آخر عقاب الاعمال ذكر كرده است در آخر آن حديث فضيلت مؤذّنان را ذكر كرده است آن مقدار كه حصر نمىتوان كرد بلكه بر عقول ناقصه بسيار مشكل است كه قبول كنند از زيادتى و كثرت ثواب و ليكن اكثر اخبارى كه در فضيلت مؤذّنان وارد شده است خصوصا در اين حديث مشروط‍ است به آن كه خالصا لوجه اللّٰه باشد و اين معنى بسيار نادر است و اگر واقع شود اين ثوابها سهل است نزد عمل خالص و اللّٰه تعالى يعلم.

divider