شناسه حدیث :  ۹۸۷۴۷

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۷۱  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ مَا يُسْجَدُ عَلَيْهِ وَ مَا لاَ يُسْجَدُ عَلَيْهِ

معصوم :   امام باقر (علیه السلام) یا امام صادق (علیه السلام)

وَ رَوَى زُرَارَةُ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: قُلْتُ لَهُ اَلرَّجُلُ يَسْجُدُ وَ عَلَيْهِ قَلَنْسُوَةٌ أَوْ عِمَامَةٌ فَقَالَ «إِذَا مَسَّ شَيْءٌ مِنْ جَبْهَتِهِ اَلْأَرْضَ فِيمَا بَيْنَ حَاجِبَيْهِ وَ قُصَاصِ شَعْرِهِ فَقَدْ أَجْزَأَ عَنْهُ» .
زبان شرح:

لوامع صاحبقرانی ; ج ۳  ص ۴۶۱

و به اسانيد صحيحه منقولست كه زراره گفت كه عرض نمودم به خدمت حضرت امام محمد باقر يا حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليهما كه هر گاه شخصى سجده كند و كلاهى يا عمامه بر سر داشته باشد و كلاه يا عمامه بعضى از پيشانى او را پوشانيده باشد چونست حضرت فرمودند كه هر گاه از پيشانى او كه ميان ابروها و رستنگاه موى سر است اندكى به زمين رسد از او مجزيست و همين حديث را شيخ در صحيح از زراره نقل كرده است باين عبارت كه اذا مسّ جبهته الارض فيما بين. الخ يعنى هر گاه برسد پيشانى او به زمين و اين عبارت احتمال كل و بعض دارد بلكه در كل اظهر است. و هم چنين حديث ديگر زراره و موثقه عمار دلالت مىكنند بر آن كه مسمّى كافى است و ليكن ممكن است كه اين اخبار را حمل كنيم بر آن كه اقلا يك درهم از پيشانى بما يسجد عليه برسد به اعتبار حديث ديگر زراره كه گذشت و ممكن است كه درهم اقل مراتب استحباب باشد و كل پيشانى را رسانيدن اكمل باشد. و در حديث موثق كالصحيح از عبد الرحمن منقولست كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليه از شخصى كه سجده كند و عمامه در سر داشته باشد و مانع باشد از رسيدن كل پيشانى به زمين حضرت فرمودند كه مجزى نيست تا پيشانى او يا كل پيشانى او به زمين برسد و اين خبر نيز هر دو احتمال دارد. و در خبر كالصحيح از بريد عجلى منقولست كه حضرت امام محمد باقر صلوات اللّٰه عليه فرمودند كه از پيشانى تا بينى هر جاى آن كه به زمين رسد در سجده مجزيست و سجده كردن بر تمام پيشانى افضل است و محمولست بر افضليت. حديث على بن جعفر از برادرش حضرت امام موسى كاظم صلوات اللّٰه عليه كه گفت پرسيدم از زنى كه سجده كند و بعضى از پيشانى او به زمين رسد و بعضى را مو مانع باشد آيا جايز است حضرت فرمودند كه نه تا جميع پيشانى را برساند بر زمين و سؤال كردم كه هر گاه مردى به سجده رود و عمامه يا كلاهش حايل شود ميان پيشانى و زمين حضرت فرمودند كه خوب نيست يا صحيح نيست تا پيشانى او به زمين رسد يعنى جميع بر سبيل استحباب يا بعضى بر سبيل وجوب.

divider