شناسه حدیث :  ۹۸۶۶۹

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۵۰  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ مَا يُصَلَّى فِيهِ وَ مَا لاَ يُصَلَّى فِيهِ مِنَ اَلثِّيَابِ وَ جَمِيعِ اَلْأَنْوَاعِ

معصوم :   امام کاظم (علیه السلام)

وَ سَأَلَ عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ أَخَاهُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرَّجُلِ هَلْ يَصْلُحُ لَهُ أَنْ يُصَلِّيَ وَ أَمَامَهُ مِشْجَبٌ عَلَيْهِ ثِيَابٌ فَقَالَ «لاَ بَأْسَ» .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۲  ص ۱۳۲

«و سأل علي بن جعفر (إلى قوله) لا بأس» و المشجب الخشبة التي لها ثلاث قوائم يوضع عليها الثياب و قد يعلق عليها الأسقية لتبريد الماء، و سؤاله عنها (إما) لشباهتها بصليب النصارى (و إما) باعتبار توجه النفس إليها (أو) لكونها ممنوعا عنها عند العامة بالاعتبارين أو بغيرهما.

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۳  ص ۳۳۴

و به اسانيد صحيحه و كالصحيحه منقولست كه على سؤال كرد از برادرش حضرت امام موسى كاظم صلوات اللّٰه عليه كه آيا جايز است كه شخصى نماز كند و در برابرش سه پايه يا صندلى باشد كه جامه بر او انداخته باشند به سبب آن كه شبيه است به چليپايى كه بت را بر آن مىگذارند حضرت فرمودند كه باكى نيست و از آن حضرت صلوات اللّٰه عليه سؤال كرد كه هر گاه در برابر شخصى سير يا پياز باشد نماز مىتوان كرد چون بوى آنها آن شخص را از حضور قلب مىاندازد و حضرت فرمودند كه باكى نيست يعنى سبب بطلان نماز نيست يا كراهتى نيز هم ندارد چون كراهت نيز باس است و در اكثر اين مسائل نزد شيعه كراهت نيز ندارد و ممكن است كه عامه بعضى را به قياسات باطله مكروه دانند از اين جهت على سؤال مىكند تا خاطرش مطمئن شود و بسيار از سؤالات هست كه على كرده است و چون بديهى الجواب بود شيخ و غير او نقل نكردهاند و ديگر سؤال كرد از ينجه كه روييده باشد و دغدغه مىشود كه ماكول باشد چون در بسيار جا آن را برونى مىكند و مىبايد كه محل جبهه چيزى باشد كه آن را نخورند حضرت فرمودند كه آن مفسده نيست زيرا كه ماكول عادى نيست و در جائى كه خورند سجده در آنجا نكند نه هر جا بلكه مانعى كه هست آنست كه مىبايد پيشانى بر زمين قرار گيرد پس اگر ينجه را بخوابانند كه پيشانى بر زمين قرار گيرد باكى نيست و ممكن است كه در عراق عرب در آن زمان مىخورده باشند و جواب چنين باشد كه اگر ينجه را از دو طرف بشكند كه زمين ظاهر شود و پيشانى را بر زمين گذارد اگر چه اقلّ واجب باشد خوبست و هر چند بعضى از جبهه بر آن باشد باكى نيست و اين معنى به عبارت أنسب است اگر چه اول من حيث المعنى اربط‍ است. ديگر از آن حضرت صلوات اللّٰه عليه پرسيد از علف روييده يا مرغ مرغزار سجده مىتوان كرد هر گاه زمين ساده به همرسد حضرت فرمودند كه باكى نيست چون علف و مرغ ماكول عادى حيواناتست نه انسان

divider