شناسه حدیث :  ۹۸۶۴۷

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۴۵  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ اَلْمَوَاضِعِ اَلَّتِي تَجُوزُ اَلصَّلاَةُ فِيهَا وَ اَلْمَوَاضِعِ اَلَّتِي لاَ تَجُوزُ فِيهَا

معصوم :   امام باقر (علیه السلام)

وَ سَأَلَ زُرَارَةُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عَنِ اَلشَّاذَكُونَةِ تَكُونُ عَلَيْهَا اَلْجَنَابَةُ أَ يُصَلَّى عَلَيْهَا فِي اَلْمَحْمِلِ فَقَالَ «لاَ بَأْسَ بِالصَّلاَةِ عَلَيْهَا» .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۲  ص ۱۱۹

(و الشاذكونة) ثياب غلاظ‍ مضربة تعمل باليمن ذكره الفيروزآبادي.

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۳  ص ۳۰۵

و بسند صحيح منقولست از زراره كه گفت سؤال كردم از حضرت امام محمد باقر صلوات اللّٰه عليه از بالش يا كبه و امثال آن كه در يمن مىبافتهاند و بر آن منى باشد آيا بر آن نماز مىتوان كرد در كجاوه حضرت فرمودند كه باكى نيست در نماز كردن بر آن و اين خبر نيز دلالت مىكند بر آن كه لازم نيست كه موضع نماز پاك باشد بلكه موضع سجده نيز چنانكه در احاديث سابقه استثنا نفرمودند طهارت موضع سجده را و ليكن چون غالب آن بوده است كه از پشم بوده است يا از پنبه نيز پس ظاهر است كه چيزى بر بالاى آن مىگذاشتند و سجده مىكردند على الظاهر چنانكه خواهد آمد و چند حديث مثل اين در باب شاذكونه وارد شده است كه جايز است و در حديث موثق كالصحيح عبد اللّٰه بن بكير منقولست كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليه از شاذكونه كه به آن مىرسد احتلام آيا بر آن نماز مىتوان كرد حضرت فرمودند كه نه و اين محمول است بر كراهت يا در صورتى كه منى تر باشد و تعدى كند به بدن يا جامه مصلّى.

divider