شناسه حدیث :  ۹۸۶۲۳

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۳۷  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ فَضْلِ اَلْمَسَاجِدِ وَ حُرْمَتِهَا وَ ثَوَابِ مَنْ صَلَّى فِيهَا

معصوم :   پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

: وَ سَمِعَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَجُلاً يُنْشِدُ ضَالَّةً فِي اَلْمَسْجِدِ فَقَالَ «قُولُوا لَهُ لاَ رَدَّ اَللَّهُ عَلَيْكَ ضَالَّتَكَ فَإِنَّهَا لِغَيْرِ هَذَا بُنِيَتْ» .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۲  ص ۱۰۵

«و سمع (إلى قوله) في المسجد» أي يعرفها بطلبها أو طلب صاحبها و الثاني بعيد بقوله صلى الله عليه و آله و سلم «فقال قولوا له لا رد الله عليك» و يفهم منه استحباب النهي عن المكروه «فإنها لغير هذا بنيت» أي بنيت للعبادة، و يفهم منه كراهة كل مباح فيها و جمع بين هذا الخبر و خبر إنشاد الضالة في المجامع بأن ينشد على أبواب المساجد لا فيها

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۳  ص ۲۶۲

و منقولست كه حضرت سيّد المرسلين صلّى اللّٰه عليه و آله شنيدند كه شخصى در مسجد مىگويد كه كه يافته است حيوان مرا اگر ينشد از باب مجرد باشد و اگر از باب افعال باشد در اين معنى اطلاق مىكنند و در آن كه گويند كه گم كرده است حيوانى را و علما در هر دو صورت حكم به كراهت كردهاند چون خبرى ديگر از آن حضرت منقولست كه حضرت ضاله را نهى فرمودند يعنى بهر دو معنى و تعليل حضرت نيز دلالت بر هر دو مىكند پس حضرت فرمودند كه بگوئيد به او كه خداوند تعالى ضاله ترا به تو نرساند يا صاحبش پيدا نشود بنا بر احتمال ديگر و ليكن بعيد است بلكه اظهر آنست كه گم كرده است و مىجويد پس فرمودند كه مسجد را از جهة غير اين كارها بنا كردهاند يعنى از جهة عبادتست و صدوق در تتمه اين خبر مرسل ذكر كرده است كه رفع صوت در مسجد مكروهست و حضرت سيد المرسلين صلّى اللّٰه عليه و آله گذشتند به شخصى كه تير مىتراشيد حضرت او را نهى فرمودند و فرمودند كه مسجد را از جهة غير اين كارها بنا كردهاند و على اى حال محمولست بر كراهت زيرا كه منقولست در حديث كالصحيح بل الصحيح از عليّ بن جعفر كه گفت سؤال كردم از برادرم موسى بن جعفر صلوات اللّٰه عليهما كه در مسجد انشاد ضاله مىتوان كرد حضرت فرمودند كه باكى نيست يعنى حرام نيست و حرام نبودن منافات ندارد با كراهت و ممكن است كه اين حديث را حمل كنيم بر كسى كه يافته باشد حيوانى را و طلب صاحبش كند و صورت اول را بر آن كه گم كرده باشد چون وارد است كه تعريف ضاله را در مجامع مىبايد كرد و ممكن است كه حمل كنيم كراهت را بر صورتى كه فرياد كند و جواز را بر آهسته چون نهى از بلند آواز كردن وارد است در مسجد و اكثر علما همه را مكروه مىدانند و تعريف را گفتهاند كه در بيرون مسجد مىكنند نزديك درهاى مسجد و اين بهتر است هر چند جايز باشد در مسجد.

divider