شناسه حدیث :  ۹۸۶۱۶

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۳۶  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ فَضْلِ اَلْمَسَاجِدِ وَ حُرْمَتِهَا وَ ثَوَابِ مَنْ صَلَّى فِيهَا

معصوم :   امیرالمؤمنین (علیه السلام)

: وَ كَانَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا رَأَى اَلْمَحَارِيبَ فِي اَلْمَسَاجِدِ كَسَّرَهَا وَ يَقُولُ «كَأَنَّهَا مَذَابِحُ اَلْيَهُودِ » .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۲  ص ۱۰۲

«و كان علي عليه السلام (إلى قوله) كسرها» الظاهر أنها كانت المحاريب الداخلة في المسجد بقرينة الكسر و كانت للجبابرة تنبيها لدخولهم فيها و امتيازهم عن غيرهم، و أول من بناها عثمان كسائر بدعه المتواترة، و يمكن إرادة الأعم منها و من الداخلة في البناء بكسر جدارها.

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۳  ص ۲۵۴

و منقولست بسند موثق كه حضرت امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه چون مىديدند محرابهاى داخله در مسجد را يا داخله در بنا را خراب مىكردند و مىفرمودند كه به مذابح يهودان مىماند كه قربان مىكنند در آن بدان كه از جمله بدعتهاى عثمان اين بود كه مقصوره از جهة خود ساخت داخل مسجد كه خود در آنجا بايستد و ممتاز باشد از ديگران و واليان عثمان نيز در بلاد اسلام از جهة خود ساختند و حضرت امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه در زمان خلافت ظاهرى بدعتهاى عثمان را بر طرف مىنمودند و بدعتهاى ابو بكر و عمر را نمىتوانستند بر طرف كردن حاصل آن كه دو قسم محراب ساختند يكى داخل در بنا و آن را مشكل بود خراب كردن مگر به خراب كردن ديوار و مفسده پر نداشت زيرا كه اگر امام در آنجا رود و اگر دو طرف صف امام را نه بينند و ليكن مىبينند كسانى را كه امام را مىبينند و اما آن كه داخل مسجد بود قريب بدو صف در دست راست و چپ مىايستادند كه نه امام را مىديدند و نه كسى را مىديدند كه امام را ببيند از اين جهت خراب مىفرمودند و دليلى كه عوام فهمند مىفرمودند كه شبيه به مذبح يهود است و حضرت رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودهاند كه مخالفت كنيد يهودان را.

divider