شناسه حدیث :  ۹۸۵۹۳

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۲۹  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ فَضْلِ اَلْمَسَاجِدِ وَ حُرْمَتِهَا وَ ثَوَابِ مَنْ صَلَّى فِيهَا

معصوم :   امام رضا (علیه السلام)

وَ سُئِلَ أَبُو اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : عَنْ قَبْرِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ فَقَالَ «دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي اَلْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي اَلْمَسْجِدِ » .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۲  ص ۹۰

«و سئل أبو الحسن الرضا عليه السلام إلخ» رواه الشيخ في الصحيح عنه عليه السلام و هو أظهر الأقوال و أشهرها (و قيل) إن قبرها صلوات الله عليها في المسجد ما بين القبر و المنبر، و لهذا قال صلى الله عليه و آله: ما بين قبري و منبري روضة من رياض الجنة رواه الصدوق في معاني الأخبار (و قيل) بالبقيع عند أولادها صلوات الله عليها (و قيل) الأحوط‍ زيارتها في المواضع الثلاثة و لا بأس بها خروجا من الخلاف، و لأن الزيارة مستحبة في أي موضع كانت.

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۳  ص ۲۱۵

و به اسانيد صحيحه منقولست از بزنطى كه سؤال كردم از حضرت ابى الحسن على بن موسى الرضا صلوات اللّٰه عليهما از قبر حضرت فاطمه زهرا صلوات اللّٰه عليها كه در كجاست حضرت فرمودند كه آن حضرت را دفن كردند در خانه خودش كه معروفست و متصل است به خانه حضرت سيّد المرسلين كه الحال خانه را قبر آن حضرت كردهاند پس چون بنى اميّه مسجد آن حضرت را زياد كردند آن خانه داخل مسجد شد اما جدا است از مسجد و دريچه دارد كه مردمان از آن دريچه آن حضرت را زيارت مىكنند و كسى داخل آن خانه نمىشود مگر خواجه سرايان اما در زمان حضرات داخل مىشدهاند. و احاديث صحيحه وارد شده است از ائمه هدى صلوات اللّٰه عليهم كه نماز كردن در آن خانه افضل است از نماز كردن در روضه كه ما بين قبر و منبر است و افضل مواضع مسجد آن حضرت است صلوات اللّٰه عليه و جمعى را اعتقاد آنست كه آن حضرت را در روضه دفن كردهاند و جمعى را اعتقاد آنست كه در بقيع و اكثر عامه در بقيع در پيش قبله قبور ائمه بقيع صلوات اللّٰه عليهم زيارت مىكنند و قول اول اظهر است و احاديث آن صحيحتر است و وجه مخفى ساختن آن بود كه حضرت فاطمه وصيت فرمودند به حضرت امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليهما كه مراد در شب دفن كن تا ابو بكر و عمر بر من نماز نكنند چنانكه در صحاح ستّه مذكور است بطرق متكثّره و آن كه آن حضرت از ايشان ناراضى از دنيا رفتند با آن كه احاديث متكثره روايت كردهاند عامه كه ايذاى فاطمه ايذاى خدا و رسول است و او را به غضب آوردن غضب آوردن خدا و رسول است و خود نقل كردهاند بطرق متكثره از عايشه و غيرها كه چون حضرت فاطمه صلوات اللّٰه عليها در مرض موت حضرت سيّد المرسلين صلّى اللّٰه عليه و آله به عيادت آن حضرت آمدند بسيار گريستند پس حضرت رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به آن حضرت سرگوشى فرمودند بسيار خوشحال شدند و عايشه گفت من هرگز نديدم حزنى را كه در اين زودى مبدّل به سرور شود مثل اين واقعه تا آن كه بعد از وفات آن حضرت از فاطمه سؤال نمودم كه حضرت در آن سرگوشى چه فرمودند حضرت فرمودند كه مرا بشارت فرمودند بانكه اوّل كسى كه بمن ملحق خواهد شد از اهل بيت من تو خواهى بود بنا بر اين خوشحال شدم و هر گاه آن حضرت داند كه به زودى ملحق به آن حضرت خواهد شد و مشتاق لقاى الهى باشد بديهى است كه غضب او از ابى بكر و عمر از جهة دنيا نبود بلكه للّٰه بود چنانكه خود از عايشه و غيرها نقل كردهاند كه آن حضرت در عباد داخل بودند و آية تطهير و عصمت در شأن آن حضرت نازل شد و آن حضرت فرمودند كه فاطمه سيده زنان عالميانست و سيده نساء اهل بهشت است جميعا و غير از اين احاديث كه در بخارى و غير آن از صحاح خمسه و غير آن خود نقل كردهاند و تفاسير ايشان مشحونست از ذكر اين اخبار و غير اينها حتى در تفسير كبير و كشاف و بيضاوى چه جاى تفسير واحدى و ثعلبى و امثال آن از تفاسير متقدمين ايشان پس خوب تدبّر كن تا بر تو ظاهر شود حال اين جماعت.

divider