شناسه حدیث :  ۹۸۵۱۶

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۰۳  

عنوان باب :   الجزء الأول أَبْوَابُ اَلصَّلاَةِ وَ حُدُودِهَا بَابُ فَرْضِ اَلصَّلاَةِ

معصوم :   پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «يَكُونُ فِي هَذِهِ اَلْأُمَّةِ كُلُّ مَا كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ حَذْوَ اَلنَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَ حَذْوَ اَلْقُذَّةِ بِالْقُذَّةِ » .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۲  ص ۲۴

«و قال النبي صلى الله عليه و آله (إلى قوله) بالقذة» يعني كمساواة زوجي النعل و كتساوي رياش السهم، و الاستشهاد بالآية لأجل أن السنة التي كانت من قبل يكون فيما بعد و لا تتبدل سنته تعالى في الرحمة و العذاب و الاهتداء و الضلال مع اقتضاء المصلحة، فلما جرى رد الشمس في أمة موسى عليه السلام مرتين جرى في أمة محمد صلى الله عليه و آله أيضا مرتين و الخبران في رد الشمس على أمير المؤمنين صلوات الله عليه رواهما العامة في كتبهم.

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۳  ص ۵۸

و منقولست بطرق متكثره از عامه و خاصه كه حضرت سيّد المرسلين صلّى اللّٰه عليه و آله فرمودند كه در اين امت واقع خواهد شد هر چه در بنى اسرائيل واقع شد مانند مساوى بودن هر تاى كفش با تاى ديگر و مانند مساوى بودن پرهاى هر تيرى با پر ديگر و حق سبحانه و تعالى فرموده است كه اين سنت الهى است كه پيش ازين واقع شده است و نخواهى يافت مر سنت الهى را تبديلى و ديگر فرموده است كه نمىيابى سنت ما را تغييرى و استشهاد به آيه ممكن است كه از حضرت باشد و ممكن است كه از صدوق باشد به آن كه در اخبار ديگر وارد شده باشد كه حضرات ائمه معصومين صلوات اللّٰه عليهم در امثال اينجاها استشهاد به امثال اين آيات فرمودهاند و على اى حال غرض از ذكر حديث و آيه آنست كه مىبايد كه رد شمس در اين امّت دو مرتبه بشود. چنانكه در بنى اسرائيل دو مرتبه شد قطع نظر از اخبار وقوع رد شمس دو مرتبه و مع هذا خاصه و عامه روايت كردهاند خبر رد شمس را در اين امّت دو مرتبه.

divider