شناسه حدیث :  ۹۸۰۸۵

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۱  ,  صفحه۸۵  

عنوان باب :   الجزء الأول [ابواب الطهارة ] بَابُ صِفَةِ غُسْلِ اَلْجَنَابَةِ

معصوم :   امام صادق (علیه السلام)

وَ سُئِلَ: عَنِ اَلرَّجُلِ يَغْتَسِلُ ثُمَّ يَجِدُ بَعْدَ ذَلِكَ بَلَلاً وَ قَدْ كَانَ بَالَ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ قَالَ «لِيَتَوَضَّأْ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ بَالَ قَبْلَ اَلْغُسْلِ فَلْيُعِدِ اَلْغُسْلَ» .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۱  ص ۲۳۷

«و سئل عليه السلام» من كلام الحلبي «عن الرجل إلى (قوله) ليتوضأ» بناء على الظاهر أنه من بقايا البول باعتبار عدم الاستبراء «و إن لم يكن بال قبل الغسل فليعد الغسل» لأن الظاهر أنه من بقايا المني و لهذا يلزم البول لإخراج بقاياه

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۱  ص ۵۹۴

و حلبى گفت كه از آن حضرت صلوات اللّٰه عليه سؤال كردند از شخصى كه غسل كند و بعد از آن ترى ببيند و بيش از غسل بول كرده باشد حضرت فرمودند كه وضو بسازد و اگر پيش از غسل بول نكرده باشد غسل را اعاده كند. و قريب باين است آن چه كلينى از حلبى روايت كرده است. و اين مضمون را در حديث موثق سماعه روايت كرده است. و شيخ در حديث صحيح محمد بن مسلم و حديث كالصحيح ديگر از آن حضرت روايت كرده است. و وضو را حمل كردهاند بر آن كه استبرا از بول نكرده باشد و اكثر علما چنين قايلند كه اگر بول و استبرا كرده باشد و ترى ببيند اعتبار ندارد، و اگر بول كرده است و استبرا نكرده است وضو مىسازد چون پيش از غسل استبراى منى به بول كرده است و استبراى بول به فشردن نكرده است ظاهر آنست كه بقيه بول باشد كه در مجرا مانده آمده است و اگر هيچ يك را نكرده است غسل را اعاده مىكند چون ظاهر آنست كه بقيه منى است كه در مجرى مانده بوده است و اگر بول نكرده باشد و استبرا كرده باشد اگر بولش مىآمده است و تقصير كرده است غسل را اعاده مىكند و اگر بول ممكن نبوده باشد هيچ يك را اعاده نمىكند و باين تفصيل جمع بين الاخبار كردهاند اكثر اصحاب.

divider