شناسه حدیث :  ۱۰۲۸۸۲

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۳  ,  صفحه۵۵۷  

عنوان باب :   الجزء الثالث بَابُ اَلنَّوَادِرِ

معصوم :   پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

وَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «لاَ يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يُجْنِبَ فِي هَذَا اَلْمَسْجِدِ إِلاَّ أَنَا وَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ وَ مَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِي فَإِنَّهُ مِنِّي» .
زبان ترجمه:

من لا یحضره الفقیه / ترجمه بلاغی و غفاری ;  ج ۵  ص ۲۷۳

4915 - و رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: جايز نيست براى احدى كه در اين مسجد (مسجد مدينه) خود را جنب كند مگر من و على و فاطمه و حسن و حسين و هر كس اهل بيت من باشد كه او نيز از منست. شرح:«مؤلّف - رحمه اللّٰه - اين حديث را با سند آن در كتاب عيون اخبار الرّضا عليه السّلام نقل كرده و در كتاب علل الشرائع خبرى مؤيّد معنى آن آورده است، و محب الدّين طبرى در ذخائر العقبى ص 177 از ابى سعيد خدرى نقل كرده كه رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود:«يا عليّ‌ لا يحلّ‌ لأحد يجنب في هذا المسجد غيرى و غيرك» گويد على بن المنذر گفت: بضرار بن صرد گفتم: معنى اين حديث چيست، پاسخ داد مراد آنست كه «حق گذشتن از داخل مسجد را احدى با حال جنابت ندارد مگر من و تو يا على»، و ترمذى اين حديث را ذكر كرده و گفته است سند آن حسن است، و از علماى شيعۀ اماميه سلطان العلماء گويد: مراد به «اجناب» اجتياز است يعنى از درى وارد شدن و از در ديگر خارج گشتن نه عملى كه انسان جنب شود. و فاضل مراد عليخان تفرشى گفته است: مراد آنست كه از درى داخل و از در ديگر بيرون رود، و ظاهرا مراد مسجد النبى است نه مسجد الحرام يا مساجد ديگر زيرا مساجد ديگر براى همه با حالت جنابت عبورش جايز است و اختصاص برسول خدا و اهل بيتش عليهم السّلام ندارد، و مسجد الحرام در لفظ‍‌ خبر نيامده بلكه ظاهرش كه فرموده «مسجدى» يا «هذا المسجد» دلالت بر اختصاص آن بمسجد النّبى دارد، و حملى كه علماء عامّه و سلطان العلماء و مولى مراد تفرشى كرده‌اند هر چند با لفظ‍‌ خبر چندان موافق نيست ولى تأمّل در حديث سدّ ابواب مؤيّد آنست و العلم عند اللّٰه».

divider