شناسه حدیث :  ۱۰۱۰۲۰

  |  

نشانی :  من لا يحضره الفقيه  ,  جلد۲  ,  صفحه۵۰۳  

عنوان باب :   الجزء الثاني [كِتَابُ اَلْحَجِّ] بَابُ اَلذَّبْحِ وَ اَلنَّحْرِ وَ مَا يُقَالُ عِنْدَ اَلذَّبِيحَةِ

معصوم :   امام صادق (علیه السلام)

وَ قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «كُلُّ مَنْحُورٍ مَذْبُوحٍ حَرَامٌ وَ كُلُّ مَذْبُوحٍ مَنْحُورٍ حَرَامٌ » .
زبان شرح:

روضة المتقین ; ج ۵  ص ۱۷۹

«و قال الصادق عليه السلام كل منحور» شرعا هو «مذبوح» أو بالعكس و بالعكس و سيجيء.

divider

لوامع صاحبقرانی ; ج ۸  ص ۲۹۷

و منقولست از آن حضرت صلوات اللّٰه عليه كه هر حيوانى كه شارع فرموده است كه آن را نحر كنند از انواع شتران اگر مذبوح شود حرام است و هر حيوانى كه شارع فرموده است كه آن را ذبح كند و آن غير شتر است مگر ماهى و ملخ اگر نحر كنند حرامست، و احاديث نحر شتر متواتر است و هم چنين ذبح غير شتر و خلافى نيست در اين ميان مسلمانان مگر در گاو كه بعضى از عامه تجويز كردهاند نحر آن را و اجماع شيعه است بر ذبح. و در حسن كالصحيح از صفوان منقولست كه از حضرت امام رضا صلوات اللّٰه عليه سؤال كردم از نحر گاو حضرت فرمودند كه ذبح مىبايد كرد و اگر نحر كنند تذكيه نكردهاند آن را بلكه در حكم ميته است. و كالصحيح منقولست از يونس كه گفت عرض نمودم به حضرت امام موسى كاظم صلوات اللّٰه عليه كه اهل مكه گاو را ذبح نمىكنند و نحر مىكنند حضرت فرمودند كه حق سبحانه و تعالى در قرآن مجيد فرموده است « فَذَبَحُوهٰا وَ مٰا كٰادُوا يَفْعَلُونَ »يعنى بنى اسرائيليان گاو را كشتند و نزديك بود كه نكشند پس فرمودند كه هر گاوى را كه نحر كنند مذكى نيست بلكه ميته است و در آيه ذكر فرمودن كنايه نيز هست كه اهل مكه مىكشند و نمىكشند بلكه ميته است و بعد از اين خواهد آمد در صيد و ذبايح

divider